رصدخانه مراغه 

ایرانیان از دوران باستان درگیر علوم مختلف بوده اند؛ باقیمانده تاریخ نشان می دهد که ایرانیان در هر دوره تاریخی پیشرفت زیادی نسبت به زمان خود داشته و این امر را تا حدودی در ساخت بناها و شهرسازی نشان داده اند. یکی از این آثار رصدخانه مراغه است که یکی از جاهای دیدنی مراغه است.

اولین رصدخانه ایران نزدیک به 800 سال قبل در شهر مراغه و به همت دانشمند، منجم، فیلسوف و ریاضیدان والا مقام ایرانی خواجه نصیرالدین طوسی بنا گردید. در روزگاری که هیچ تجهیزات علمی و تخصصی برای علم نجوم وجود نداشت رصدخانه مراغه در استان آذربایجان شرقی بنا گردید. با توجه به آنکه ساخت آن در حکومت ایلخانیان و دوره هلاکو خان بوده، از رصدخانه مراغه به عنوان یکی از جاهای تاریخی مراغه نام برده، قرن ها به عنوان یکی از پیشرفته ترین مراکز تخصصی نجوم شناخته می شده است. این رصد خانه تنها برای کشف رموز ستارگان تاسیس نگردید بلکه غالب رشته های علمی در آن تدریس شده، کاشف دلیل پیدایش رنگین کمان، یعنی قطب الدین شیرازی از جمله مشاهیر فرهیخته ایست که در رصدخانه مراغه به آموزش سایر علوم، به علاقه مندان همت فراوان گمارد.

رصد خانه مراغه

ویژگی های رصدخانه مراغه

 رصدخانه مراغه بر روی تپه ای مشرف به چشم انداز زیبا و روبه رو به دریاچه ارومیه قرار گرفته است. ارتفاع این تپه به 110 متر می رسد و قسمتهای مختلف رصدخانه را در بر می گیرد. سازه اصلی رصدخانه مراغه به شکل برج استوانه ای به قطر 22 متر ساخته شده است. دیوارهای برج تا 80 سانتی متر ضخامت داشتند. در داخل رصدخانه ، 6 اتاق مجزا وجود داشت که کاربردهای مختلفی داشتند.

در معماری داخلی برج رصد خانه مراغه می توان آثاری از استفاده از قلوه سنگ ، لاشه سنگ و سنگ های تراشیده شده را مشاهده کرد.  ملات استفاده شده در ساخت این ساختمان گچ بود. همچنین در ورودی برج آثار طاق کاشی کاری شده با لعاب‌های چند رنگ وجود دارد. در کنار سازه اصلی ، دو ساختمان دیگر وجود داشت ، یکی به عنوان محل استراحت کارکنان و دیگری به عنوان کتابخانه. پنج واحد مدور ، مسجد ، چاه و کارگاه دانشمندان از دیگر مواردی است که من در این تپه دیده می شود.

بر فراز تپه طالب خان و در مجاورت روستایی به همین نام در شهر مراغه، بقایای رصدخانه مراغه، اولین رصدخانه ایران را می توانید مشاهده نمایید. برای اشراف بهتر و امکان دید همه جانبه تر، این بنا در ارتفاعات ساخته شده، به گواه تاریخ، دریاچه ارومیه از رصدخانه مراغه قابل رویت بوده است.

اين جاذبه ديدني نزديک را از دست ندهيد : گنبد غفاريه

رصدخانه مراغه به همت چه کسی ساخته شد

فخرالدین مراغه ای معمار معروف روزگار ایلخانی مامور ساخت این بنا می شود و خواجه از محل در آمد اوقاف سراسر کشور هزینه ساخت رصدخانه را تامین میکند. رصدخانه مراغه که قبل از اختراع تلسکوپ ساخته شده است، جزو مجهزترین رصدخانه های جهان بوده که به مدت سه قرن بی رقیب بوده است. ساخت رصدخانه مراغه بیش از یک دهه زمان می برد و در کنار آن مدرسه و کتابخانه ای مجهز و یک مرکز علمی برای تبادل آرای دانشمندان ساخته می شود. در این مرکز به غیر از نجوم و رصد ستارگان علوم و فنون مختلفی توسط دانشمدان مطرح از سراسر جهان آموزش داده می شده است.

مختصری درباره تاریخ تخریب رصدخانه مراغه

زلزله مهیب اواسط قرن هشت میلادی سبب نابودی این اثر فاخر می شود. امروزه یک چادر سفید در تپه طالب خان بر روی بقایای رصدخانه مراغه قرار گرفته است. بقایای برج مرکزی رصدخانه در این منطقه قرار دارد، یرجی که به نظر باستان شناسان به صورت یک استوانه بوده است. بقایای سدس سنگی، ابزاری برای اندازه گیری دقیق ارتفاع ستارگان، نیز هنوز هویداست. کاوش های باستان شناسی فراوانی در طی یک قرن گذشته در این منطقه انجام شده است و آثار ظروف سفالی، شیشه و ابزار رصد و ... در این منطقه بدست آمده است. 

اين جاذبه ديدني نزديک را از دست ندهيد : گنبد کبود مراغه

 

رصد خانه مراغه

از جالب ترین اکتشافات این منطقه غارهایی در پایین دست رصد خانه است که احتمالا در ابتدا پرستشگاهی برای پیروان آئین مسیحیت بوده است اما بعدها توسط دانشمندان مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنين گردشگراني که از اين جاذبه ديدن مي کنند مي توانند براي آشنايي بيشتر با جاذبه هاي اين شهرستان از گنبد سرخ مراغه به عنوان يکي از جلو هاي مراغه، بازديد کنند.

نزديک ترين محل براي سکونت مسافران به اين جاذبه ديدني خانه معلم مراغه است.

باعث خوشحالي ماست اگر تجربياتتون از سفر به اين جاذبه ديدني را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگزاريد.

سفر خوبي را براي شما آرزومنديم