کلیبر یکی از شهرستان های استان آذربایجان شرقی است که به مدخل ورودی جنگل های شکوهمند ارسباران شهره است. وجود ارتفاعات قره داغ و جنگل های ارسباران در شمال و غرب شهر کلیبر سبب شده تا این شهرستان بسیار زیبا دارای مناظری بی بدیل باشد. یکی از زیباترین بخش های طبیعت شهرستان کلیبر دره ای است که به نام مکیدی درسی شهره است. اگر خودتان را به شهر کلیبر برسانید و مسیر را به سمت شمال کلیبر و جاده ای با نام قلعه بابک را ادامه دهید با پشت سر گذاشتن روستاهای شجاع آباد، هجران دوست، آغویه و علی آباد به منطقه ای می رسید که درست پشت کوههای مرتفعی با نام جاویدان قرار دارد. هرچه مسیر رو به جلو می رود بر حجم سر سبزی ارتفاعات و تراکم درختان نیز افزوده می شود.

با رسیدن به ورودی منطقه مکیدی به واقع بهشت را به چشم خواهید دید. دره ای بی نهایت زیبا و سرسبز که هجوم درختان تنیده در هم آن را به طرز حیرت انگیزی دلربا کرده است. صدای حرکت رودخانه ها، جوشش فراوان چشمه سارها، آواز شنیدنی پرندگان همه و همه بر شکوه مکیدی درسی می افزاید. این دره زیبا و رویایی در طبیعتی آمیخته با صخره و جنگل بخشی از پارک ملی مکیدی است و روستایی با همین نام نیز در این دره واقع شده است. روستا در میان اهالی به مکیدی خانلاری شهره است که نشان از خان نشین بودن روستا  درس الهای گذشته دارد. پارک جنگلی مکیدی از حوالی قلعه درسی آغاز شده و تا همسایگی رود ارس ادامه می یابد. دره پر از درختان میوه همانند فندق، سیب، گلابی وحشی، انار وحشی و زغال اخته و درختان غیر مثمر اما خوش عطر همانند بلوط و ممرز و ... است.

 این دره همانند جواهری سرشار از گیاهان دارویی و منحصربفرد است. بومادران، شیرین بیان، آویشن و گل گاو زبان تنها بخشی از دارایی های ارزشمند این دره است. دره جنگی مکیدی محل زندگی گونه های جانوری متعددی است که در میان آنها پستانداران کوچکی همانند خرگوش و حیوانات درنده ای همانند گرگ به چشم می خورند. مکیدی یکی از بکرترین پارک های ملی ایران است که دارای آب و هوایی بسیار مطبوع و دلپذیر است. مراتع سرسبز، دشت های آراسته به چمنزارهای بلند و خوش عطر، دامنه های آراسته به گل های وحشی، جنگل های خفته در مه ، رودخانه ها و چشمه سارها همگی دره جنگل مکیدی را به قطعه ای از بهشت مبدل کرده اند. با قرار گرفتن دره در محدوده پارک جنگلی نسبتا وسیع مکیدی اقامتگاه ها و کمپ هایی در غالب آلاچیق برای گردشگران و طبیعت گردان و همچنین پارکینگ و بوفه نیز تعبیه شده است.