در سال 1116 هجری قمری، همزمان با حکومت شاهرخ خان افشار، شخصی از بزرگان بشرویه به نام حاج علی اشرف حسینیه ای را با نام خودش در شهر بشرویه ساخت و آن را وقف کرد. همان طور که گفته شد این حسینیه جز بناهای فرهنگی-مذهبی و تاریخی بشرویه است که قدمت آن به دوره افشاریه (حدود 320 سال پیش) می رسد.

بنا به گفته بعضی از بزرگان به نقل از حاج علی اشرف که در مورد ساخت این حسینیه چنین گفته است که... حاج علی اشرف به مکه جهت انجام مناسک حج مشرف شده که در آن سال به اعمال حج نرسیده؛ در این سفر با شخصی از هند آشنا می شود که تصمیم می گیرد همراه همسفر خود تا حج سال آینده به هند سفر کند؛ در ایام محرم با شرکت در عزاداری با دیدن حسینیه و سبک عزاداری مردم به وجد می آید و نذر می کند که اگر توفیق شرکت در حج و توانایی مالی پیدا کرد در شهر خود حسینیه ای نظیر حسینیه هند بسازد. او پیامبر را در خواب خود میبیند که فرمودند فردا به دیدار پادشاه هند در میدان شهر برو و به او بگو من هم خواب شما را دیده ام. حاج علی اشرف این دستور را عملی میسازد؛ پادشاه هند هم رو را به قصر خود دعوت کرد و درپایان به او مقداری طلا و جواهر و سکه همچنین نقشه بنا را هدیه داد. حاج علی اشرف پس از بازگشت خود این بنا را در مرکز شهر (محله میان ده) ساخت.

عنصر مهم محله میان ده حسینیه حاج علی اشرف است که با معماری به سبک هندی به صورت 8 ضلعی در 2 طبقه ساخته شده است؛ که در دهه اول ماه محرم در دو نوبت بعدازظهر و شب مراسم عزاداری برگزار می شود. از مراسمات معروف حسینیه علم گردانی است که توسط واقف حسینیه بنا نهاده شد و هنوز هم ادامه دارد.  در ایام سوگواری ماه محرم زنان در ایوان های طبقه دوم و پشت بام و مردان در حیاط حسینیه جمع می شوند و به عزاداری می پردازند که فضای معنوی خاصی در این مکان حاکم می شود.

وسط حسینیه حاج علی اشرف حوض آب سرپوشیده ای باز هم به صورت 8 ضلعی وجود دارد که  تعزیه خوان ها و مداحان از سکوی آن استفاده می کنند. علاوه بر این در تامین آب شرب نقش اساسی ایفا می کند.

منبر قدیمی (از جنس چوب درخت گلابی) و جمله حک شده روی منبر نشان از قدمت بالای آن دارد این جمله عبارت است از «وقف نموند حاج علی اشرف فرزند باقر سنه 1168 ه. ق». در سردر ورودی 2 پیر نشین همانطور که از اسمش پیداست برای استراحت افراد به خصوص افراد مسن تعبیه شده است. دو ایوان تابستانی و زمستانی از دیگر مزایای بنای حسینیه حاج علی اشرف است. ساخت این بنای تاریخی و مهم در نوع خود کم نظیر است که باعث توجه و احترام خاص اهالی منطقه می باشد.