زنوز شهر کوچک و سرسبزی در شهرستان مرند، استان آذربایجان شرقی است که به طبیعت زیبا و سرسبز و باغ های میوه خصوصا باغ سیب خود شهره است. ناصرالدین شاه قاجار نیز در خاطرات خود از زنوز و  سیب های خوش طعم آن یاد کرده است. زنوز در میان شهرهای شهرستان مرند، کوهستانی ترین نقطه است و به داشتن آب و هوای مطبوع کوهستانی شهره است. طبیعت زیبای زنوز در تمام منطقه آذربایجان شهره است و بسیاری از ساکنین شهرها و روستاها برای تفریح خودشان را به این شهر زیبا می رسانند. این شهر کوچک به سبب طبیعت کوهستانی و حاصلخیزش از هزاره های قبل از میلاد محل سکونت بوده و آثار تاریخی ارزشمندی از آن بدست آمده است.

یکی از تفرجگاه های بسیار زیبا و پرطرفدار زنوز که در 15 کیلومتری آن قرار دارد تفرجگاه ماهار نامیده می شود. در نزدیکی شهر و در فاصله 15 کیلومتری زنوز ارتفاعات زیبا و دلنواز ماهار و آغ داش قرار دارند. بر بلندای ارتفاعات ماهار یک فضای وسیع چند صد هکتاری و مسطح قرار دارد که بسیار سرسبز و زیباست و به عنوان تفرجگاه ماهار شناخته می شود. وجود چشمه های فراوان و پوشش گیاهی غنی در بهار و تابستان سبب شده تا ماهار جزو پرطرفدارترین تفرجگاه های زنور باشد. این منطقه مسیر مورد علاقه کوهنوردان نیز هست.

در فصل بهار ماهار یکسره سبز است و انواع گیاهانی همچون سبزی های کوهی، سیر وحشی، چیچک، غاز یاقی و انواع گل های وحشی در آن به چشم می خورند. جاری شدن رودخانه ها و جوشش چشمه ها نیز بر طراوت هر چه بیشتر ماهار می افزاید. اردیبهشت و خرداد ماه اوج زیبایی منطقه ماهار است. این منطقه در فصل زمستان بسیار سرد و برفگیر است. در نزدیکی تفرجگاه ماهار روستای زیبایی زنوزق قرار دارد. این روستای رویایی با کوچه باغ های کاهگلی و خانه های سرخ رنگ با درب و پنجره های آبی بسیار زیبا و چشم نواز است. روستا به سبب دارا بودن باغ های وسیع میوه به خصوص سیب، زردآلو و گیلاس بسیار دل انگیز است. این روستا یک روستای پلکانی است که در مقایسه با ماسوله به مراتب زیباتر و خلوت تر است. چندین و چند چشمه در داخل و اطراف روستا قرار دارد و یک رودخانه پرآب نیز از نزدیکی آن گذر می کند.