استان قم بر خلاف طبیعت گرم و کویری، دارای تالاب های بسیاری می باشد. یکی از این تالاب های زیبا که در تمام فصول سال آب دارد تالاب بهشت معصومه می باشد و از جاذبه های طبیعی قم می باشد.

این تالاب در 20 کیلومتری جنوب تالاب حوض سلطان و در سه کیلومتری حاشیه شرقی اتوبان قم- تهران واقع شده است. درست در کتار نخستین میدان نفتی کشور یعنی میدان نفتی البرز که فوران یکی از چاه های آن بزرگنرین فوران نفتی در تاریخ را ایجاد کرد.

وسعت این تالاب به 5 هکتار می رسد که سرمنشا آن ورود رودها و چشمه های کویری بسیاری می باشد که به یکدیگر می پیوندد و آبگیری دائمی را ایجاد کرده است. بر خلاف دیگر تالاب های استان، این منطقه هر ساله به ویژه در فصل زمستان شاهد مهاجرت گونه های مختلفی از پرندگان به خصوص پرنده نکری می باشد و حسن دیگرش این است که تپه های ماهوری که در اطراف وجود دارد این اجازه را به شما می دهد که به راحتی پرنده ها را از نزدیک مشاهده کنید.

گونه های گیاهی بسیاری در این تالاب به چشم می خورد از جمله فیتوپلانکتون ها و گیاهان نی، جلبک های بنتیک، بن در آب و ... . همچنین به دلیل نفت خیز بودن منطقه، آثار نفت و گودال های بزرگی در اطراف تالاب وجود دارد که حتما با دیدن آن ها حیرت زده خواهید شد.

خوشبختانه به دلیل بارش های اخیر در استان این تالاب نیز به شادابی و سرزندگی قبلی خود بازگشته است و ظرفیت گردشگری بالایی را برای این بخش ایجاد کرده است.