باغ موزه نظری، قشنگ ترین شاهکار دوره قاجاریه 

اگر اهل سفر هستید در روزهای گرم تابستان ، سفر به استان همدان را به شما پیشنهاد میکنیم. باغ موزه نظری یا موزه ابن سینا در همدان متعلق به دوره قاجاریه است.همدان که پر از نشانه های تاریخ و فرهنگ معاصر ایران است.از کوچه و خیابان های آن گرفته تا باغ ها و عمارت های قدمی آن همگی نشاه نه ای قدمت تاریخ ایران است.باغ موزه نظری از جمله آثار تاریخی و با ارزش شهر همدان است که هرسال گردشگران بسیاری را به خود جذب میکند.

باغ موزه نظری کجاست؟

از جاذبه های دیدنی استان همدان باغ موزه نظری است که در چهار راه نظری و در خیابان عارف قزوینی واقع شده است . این جاذبه زیبا که همه روزه مورد استقبال گرم گردشگران قرار می گیرد از قطب های مهم توریستی محسوب می شود و یادآوری از خانه های قدیمی می باشد که در میان حیاط بزرگ با درختان کهن سال به زیبایی هرچه تمام بنا شده است.
موقعیت قرار گیری باغ موزه نظری  

این اثر زیبا که به دوران قاجار برمی گردد در و طبقه ساخته شده است. آنچه در تمامی خانه های قدیمی دیده می شود اول حیاط سپس خانه است. ورودی این خانه دارای پیش طاقی است که تزئینات زیبایی دارد و بعد از آن یک هشتی وجود دارد. این هشتی که راهی برای رسیدن به حیاط است از سقف گنبدی شکل ساخته شده است که سراسر آن آجرکاری شده است و در گوشه ای از آن یک راه پله مسقف تعبیه شده  که به پشت بام راه پیدا می کند.

پیشنهاد مطالعه: لیست کامل سوغات همدان به همراه عکس

بعد از عبور از هشتی به حیاط بزرگ و دلنشین آن می رسیم که مملو از درختان زیبا و گل های رنگارنگ است. وجود این گیاهان که حس نابی را در آدمی به وجود می آورد بر زیبایی این جاذبه تاثیر به سزایی گذاشته است. ساختمان اصلی از جلوخانی برخوردار است که بر روی چهار ستون بنا شده است. این ستون های چوبی که با هنر قاجاری آن زمان تزئین شده اند سر ستون های گچی با اشکال گل و بوته دارند همچنین دارای تعدادی پله هستند که راه ورود به خانه است پس از وارد شدن به خانه تعداد زیادی اتاق دیده می شود که برخی از آن ها با توجه به کاربردی که دارند از سقف لمه کاری شده برخوردار هستند.

تصاویر باغ موزه نظری

از قسمت های مهم بنا راهروها هستند که برای اتصال فضاها به کار گرفته می شد و در آن ها منافذی جهت نورگیری و تهویه هوا تعبیه شده بود در گوشه ای از راهرو پله ای وجود دارد که به طبقه بالا می رسد این بخش قسمت شاه نشین است و از اتاق هایی برخوردار است که تزئینات جذابی دارند.
موزه باغ نظری در سال 1388 به موزه مردم شناسی تبدیل شد. در این موزه می توان آداب و رسوم مردم استان همدان و آثار تاریخی ارزشمندی را مشاهده کرد همچنین جهت معرفی ابنیه های باستانی و مکان های دیدنی این استان عکس هایی گرفته شده است تا مقصد بعدی گردشگران باشد.

جاذبه های دیدنی باغ موزه نظری 

از جمله جاذبه های دیدنی شهر همدان در باغ موزه نظری، سراب گیان، تپه تاریخی نوشیجان، شهر زیر زمینی سامن، سراب گاماسیاب و...از جمله مکان هایی است که در باغ موزه نظری مورد استقبال علاقمندان قرار می گیرد.

 

               و در پایان امیدواریم سفری امن و خوش به همدان داشته باشید.