بازار زرگری یزد

 این بازار یکی از اصلی ترین جاذبه های تاریخی شهرستان یزد به شمار می رود که روبروی مجموعه امیرچخماق قرار داشته و رونق اقتصادی این شهر در زمینه طلا را نمایان می کند و اگر شما آن دسته از افرادی هستید که به بازار های قدیمی علاقه مند هستید حتما سری به این مرکز خرید بزنید.

نگاهی به بازار زرگری یزد

بازار زرگری یزد را می توان به عنوان جلوه اقتصادی، هنر و تاریخ شهر یزد برشمرد که از قرون 12 و 13 هجری تاکنون روبروی میدان امیرچخماق یزد جلوه خود را نشان می دهد و خود را در قلب جاهای دیدنی یزد مستحکم کرده است . این بازار قدیمی که تشکیل شده از 53 باب مغازه طلافروشی و همه روزه بسیاری از معاملات طلا و جواهر در این بازار انجام می شود. بازار طلا و جواهر شهر های قدیمی مانند یزد بیشتر در اماکن تاریخی قرار داده می شوند و این بازار نیز از این قاعده مستثنا نیست. به لطف امنیت و قناعت مردم این شهر کویری درب های طلافروشی های این بازار به روی مردم باز است و بر خلاف سایر بازارهای زرگری مردم چشم و دل سیر این منطقه امنیت بسیار مناسبی را برای این بازار ایجاد کرده اند. حتی در زمانی که در سایر های ایران در ایام نوروز بازار خرید و فروش جواهر رونق خوبی ندارد، بازار زرگری یا طلافروشان یزد مسافران را به خود جذب کرده و فروش بسیار خوبی را برای بازاریان این منطقه به همراه داشته است.

 

نمایی از بازار زرگری یزد

اهمیت بازار زرگری یزد

بسیاری از نوعروسان و تازه داماد های یزدی برای خرید طلا و جواهرات به این بازار می آیند و به همین دلیل در این بازار قدیمی برخی از مغازه ها به فروش پوشاک و وسایل مرسوم عروسی یزدی می پردازند و به همین دلیل بازدید از این مغازه ها نیز خالی از لطف نیست. همچنین به دلیل شناخته شدن طلای یزدی، بسیاری از مسافرین در این بازار به خرید طلا و جواهرات می پردازند که خود این امر توانسته است سبب رونق بازار حتی در ایام تعطیلات را داشته باشد. همچنین به دلیل کیفیت طلا و ابزار طلاسازی ساخته شده در استان یزد، بسیاری از تولیدات دست هنرمندان یزدی به سایر شهرهای ایران صادرات می شود.

بازار زرگری یزد

در کل می توان گفت که بازدید از بازارها به ما کمک می کند تا بیشتر با تاریخ و فرهنگ مردم یک شهر آشنا شویم و بیشتر به درک ما می افزاید. بازارهایی مانند بازار زرگری یزد نیز  یکی  از این اماکن بوده و اگر علاقه مند به تاریخ هستید حتما نگاهی به جاهای تاریخی یزد  بندازید