از جاذبه های مهم استان ایلام می توان به امامزاده سید صالح الدین محمد آبدانان اشاره کرد که در استان ایلام در جنوب شهر آبدانان بر روی تپه ای واقع شده است و در سال 1381 به شماره 7975 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این اثر مربوط به دوره ی سلجوقیان است که در قرن 7 یا 8 هجری ساخته شده است گذر زمان  که آسیب هایی به این مکان مقدس وارد کرده است و تلاش برای حفظ موقعیت این امامزاده عزیز منجرب شده است بارها مورد تعمیر قرارگیرد و برای آخرین بار در سال 1372بازسازی شود. خصوصیات این مکان آن را نسبت به بقیه ی جاذبه های معنوی متمایز کرده و در میان مردم بسیار حائز اهمیت است و از ارزش و احترام ویژه ای برخوردار است. این مکان مقدس یکی از جاذبه های گردشگری استان ایلام است که همه ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند و از قطب های مهم توریستی به شمار می رود.

ساختمان آن از دو قسمت شمالی و جنوبی و بنای قدیمی آن تشکیل می شود. آنچه قابل توجه است استفاده از مصالح مختلف برای بدنه آن است به طوری که گنبد بیرونی آن از آجر و پوشش خارجی آن از گچ و بدنه آن از قلوه سنگ ساخته شده است علاوه بر  گنبد دو پوش که از گنبد مضرس و گنبد نیم کروی ساخته شده است از ویژگی های دیگر این بنا است. از قسمت های مهم آن می توان به ضلع شمال شرقی و شمال غربی آن اشاره کرد که دواتاق دارد و بدنه قدیمی آن از در ورودی و خروجی تشکیل شده است.در نزدیکی امامزاده قبرستانی وجود دارد. این قبرستان بسیار قدیمی است و روی سنگ قبرهای آن نقوش مختلفی مانند بزکوهی،شانه،تفنگ،مهر و تسبیح ،قلیان و.. حکاکی شده است.اگرچه قدمت این قبرستان به 200سال می رسد اما اکنون هم برای دفن مردگان استفاده می شود.

این امامزاده که یکی از جاذبه های معنوی استان ایلام است همه ساله مورد توجه مسافران و به خصوص اهالی خود آن منطقه قرار می گیرد که همه بازدید کنندکان جهت عرض ادب و خواسته خود به این مکان مقدس می آیند علاوه این بنا یکی از مکان های مهم جهت برگزاری مراسمات در روزهای مختلف است که می توان در آن شاهد عزاداری ها و یا جشن های مهم تاریخ به خصوص برای امامان معصوم بود.