برای سفر به ایلام، نباید شک داشت. هر چند در گردشگری طبیعی و تاریخی  مانند چند استان دیگر شهره نیست، اما در جذابیت های طبیعی و آثار تاریخی چیزی کم از بقیه ندارد. در ایلام می توان حتی آثاری منحصر به همین استان پیدا کرد. استان ایلام در منطقه ی کوهستانی زاگرس ، با کوه ها و رودهای متعدد و دشت های ناهموار و سرسبز  از سویی مظهر دلنوازی طبیعت است و از سوی دیگر به خاطر آثار تاریخی بازمانده از دوره های باستانی از عیلامی ها گرفته تا دوره های تاریخی بعدی، می تواند بسیار محبوب گردشگران تاریخ دوست باشد.

 

اوایل بهار، سرسبزی ایلام بیش از هر زمان دیگری است و هوای خوش آن فرصت مناسبی برای گردش در دامنه ها و اطراف رودها ایجاد می کند. می توانید برای گردش در استان ایلام، با استفاده از این راهنما در سفری سه روزه، از ایلام بازدیدهای تان را شروع کنید و به شهر پل دختر در استان لرستان ختم کنید. سفری که از منطقه ای سرد آغاز و در منطقه ای گرم ، خاتمه می یابد.

 

اگر  از گردنه ی قلاجه و شهر ایوان به ایلام می رسید، در همان نزدیکی های ایلام، کوه قلاقیران را خواهید دید که قله ی بسیار زیبایی دارد. در شهر ایلام هم به دیدن قلعه ی والی بروید که در خیابان پاسداران واقع شده و موزه ی مردم شناسی هم در همان ساختمان است. کوچه ی روبروی در اصلی قلعه، شما را به سمت بازار ایلام خواهد برد. شماره تلفن این موزه 08432341821 است. خوردنی های معروف ایلام، شیرینی (بژی برساق) و نان (سمونی) را هم فراموش نکنید.